Interrailkort

Så fungerar Interrailkort

Interrailkort gäller som biljett på nästan alla tåg i Europa.
Interrailkort finns i olika varianter: Global pass som gäller i alla
länder som är med i Interrailsamarbetet och One Country pass som enbart
gäller i ett specifikt land.

Interrail Global pass är uppdelat i följande giltighetstider:
Consecutive med 15 dagar, 22 dagar och en månad i följd. Flexi med 5
resdagar inom 15 dagar samt 7, 10 och 15 resdagar inom 1 månad.

One Country passet finns med 3, 4, 6 eller 8 resdagar under en månad.
Behöver du fler går det att kombinera flera pass.

Resdagarna du får med ett Flexi-pass sprider du själv under kortets
giltighetstid. En resdag är från midnatt till midnatt med ett undantag
för nattåg. Om du kliver ombord ett nattåg efter klockan 19 och reser
utan byten till minst klockan 04 räknas resdagen till dagen därpå. Hela
resan måste dock ske inom kortets giltighetstid.

Det finns rabatterade Interrailkort för seniorer över 60 och ungdomar
under 28. Barn under 12 år får samma Interrailkort som en vuxen utan
kostnad. Det är din ålder vid första giltighetsdagen som avgör vilket
kort du får köpa.

Vid köp av Interrailkort måste du uppge passnummer (eller nationellt
ID-kort nummer) så se till att ha passet i tid om du ska ut och resa med
Interrail.

Interrailkortet kommer fasthäftat i en biljettficka, utan biljettfickan
är kortet inte giltigt. I biljettfickan finns en resedagbok. Där fylls
varje tågsträcka i innan du kliver ombord tåget.

I dessa länder får du resa med Interrailkort

Belgien, Bosnien-Herzegovina, Bulgarien, Danmark, Finland, Frankrike,
Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Luxemburg, Makedonien, Montenegro,
Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Serbien,
Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien,
Turkiet, Tyskland, Ungern och Österrike.

Interrailkortet gäller inte i ditt eget boendeland. Du får dock använda
det under en dag för resa ut ur landet och en dag för resa in i landet.
Detta måste ske under kortets giltighetstid och om du har ett Flexi-pass
måste en resdag vara aktiverad. Dessa ut- och inresedagar fungerar på
samma sätt som en resdag, från midnatt till midnatt med samma undantag
för nattåg. Eftersom Sverige är så pass långt kan detta innebära problem
om du bor långt norrut och vill resa ned till Köpenhamn, då kan du
tyvärr vara tvungen att köpa en vanlig biljett ned till t.ex. Stockholm.

Till vissa tåg krävs det att du gör en platsreservation vilket kan
medföra en extra kostnad, på dagtåg kan det kosta från 60:- till 500:-.
Priserna och du man behöver plats eller inte varierar en hel del mellan
olika länder, och även från tågtyp till tågtyp. Platsreservationerna går
att göra både innan du lämnar Sverige eller under resans gång. Det går
bra att boka platsbiljetter på de flesta större tågstationer i Europa.

Åker du under högsäsong kan det vara en god idé att göra reservationerna
i förväg om du inte är flexibel med när du reser. Speciellt nattåg är
ofta fullbokade. Även tågen som går till Paris från Belgien och
Nederländerna är ofta fullbokade ett tag i förväg under högsäsongen då
dessa har begränsad platstillgång för Interrailresenärer.

Vill du slippa boka plats är Danmark, Belgien, Nederländerna, Tyskland,
Schweiz och Österrike bra länder att resa i, där går det att åka nästan
alla tåg obokade, enbart nattåg och vissa gränsöverskridande tåg kräver
plats. Vill du ändå boka plats här kostar det oftast inte mer än 60:-.
Åker du mer österut till t.ex. Ungern eller Polen kan det oftare bli
platskrav men även där brukar det inte kosta mer än 60:-.

I Spanien kräver alla tåg platsreservation. I Frankrike och Italien
(speciellt under högsäsong) kräver de flesta tåg att man bokar plats, i
dessa tre länder kostar platserna lite mer.

I Storbritannien krävs det generellt inga platsbokningar men på
Eurostartåget som går under tunneln mellan Europa och England är det
platskrav med rätt dyra platsbiljetter.

På nattåg kostar de lite mer oftast runt 400:- för liggplatser och
1000:- eller mer för sovplatser. Alla nattåg kräver platsreservation.
Beroende på vart du åker varierar det lite vilken typ av kupé man kan
åka beroende på vilken klass du har på ditt Interrailkort. I många
länder krävs det 1kl om du vill åka i singel eller dubbel sovkupé.
Nattågen genom Tyskland t.ex. från Hamburg till Schweiz eller Österrike
får du dock åka i alla typer av kupéer oavsett Interrailkort.

Utöver tåg ger Interrailkort också rabatt på en hel del färjor och vissa
bussar. T.ex. Färjor mellan Spanien – Italien, Italien – Kroatien och
Italien – Grekland.